Referater fra klubmøder 2026

Klubmøde 2. juni

Vi var 14 fremmødte medlemmer som mødtes på Torvet i Hillerød. I grupper af forskellig størrelse gik vi ud for at fotografere omkring slottet, søen og omegn. Efter en god time mødtes vi på l’Angoletto på hjørnet af Helsingørgade, hvor vi fik en øl eller sodavand. Snakken gik om alt muligt – det var meget hyggeligt.

Omkring kl. 21:30 gik vi hjem.

Klubmøde 26. maj

Der var 13 fremmødte medlemmer og et potentielt nyt medlem.

General information.

Næste møde er den 2/6 på Torvet kl. 19:30, hvor vi fotograferer omkring slottes og søen. Bagefter tager vi en is, øl eller noget andet. Hvis det er møgvejr mødes vi som sædvanlig i FcH.

Klubben sponsorer drikkevarer til sommerfesten. Spisning bliver et sammenskudsgilde. Sommerfesten afholdes den 16/6 sidste aften før sommerferie. Opslag på tavlen.

Lars og kulturnatten. Sammen med ARTisterne laver en udstilling i FcH. Temaet er fælleskab. Malerierne og billeder bliver hængt op inden kulturnatten. Der kommer nærmere omkring format, afleveringstidspunkt og dato for ophængning. Billederne bliver hængende i en periode efter kulturnatten. ARTisterne kommer med 10 – 12 malerier. Vi kan derfor højst komme med et billede pr. medlem. Vi finder at udvælge de billeder som skal udstilles. Der er allerede en folder i Dropbox til upload billeder, som kan bruges allerede nu. Vi vil sandsynligvis igen afholde en fotokonkurrence, men tænk over gode ideer vi kan lave.

I det samlede resultat af RN Foto konkurrence fik Prisme82 en flot tredje plads. KFAK vandt igen i år med 355 point og Downstairs fik 214 point på anden pladsen. Prisme82 fik 180 point mens Halsnæs Fotoklub blev nummer fire med 120 point.

Vi tog end sædvanlige præsentationsrunde til ære for Jens.

Dagens agenda.

Bedømmelse billeder med temaet: Med vinger på ryggen og mulighed for fortolkning. Der var 18 billeder hvoraf mange var fugle eller insekter. Første pladsen gik til Hans med billedet Travl blåmejse. Kurt fik anden pladsen med billedet Brumbassen. Lars tog tredje pladsen med billedet Pottemagerhveps. Stort tillykke til dem alle tre.

Fra næste sæson indfører vi et klubmesterskab baseret på de fire bedømmelser med ekstern dommer. Dommerne skal rangorden billederne fra 1 til 20 og de får tilsvarende point fra 20 til 1. Alle deltagende billeder får minimum 1 point. Der vil være diplom til 1., 2. og 3. pladsen. Dommeren skal give kort kommentar til de tre bedste billeder som indgår på diplomet. Når sæsonen er slut, kan vi kåre klubmesteren. Der vil være diplom og præmie til de tre bedste placerede.

Mødet sluttede i god ro og orden præcis kl. 21:30.

Klubmøde 19. maj

Der var 13 fremmødte medlemmer.

General information.

Ideer til efterårsprogrammet er velkomne. Det kan foredrag man selv vil holder, forslag til emner eller eksterne foredragsholdere. Send en mail til Helge eller Peter.

Kulturnatten den 4/9. I år afholder vi en fælles fotoudstilling med ARTisterne med temaet: Fællesskab. ARTisterne maler temaet og vi fotograferer. Vores billeder skal være klar i Dropbox til den 18/8 – første møde efter sommerferien. Her vil vi udvælge de billeder som skal udstilles.

Sommerfest afholdes den 16/6 – sidste klubaften før sommerferien. Per kommer et opslag.

Dagens agenda.

Smagsdommerne (Vilhelm og Hans) gennemgik de 13 indleverede billeder. De gav deres fortolkning af billeder, den historie de så og kommenterede på det fototekniske. Alle fik mulighed for at kommentere, og der var mange gode dialoger og kommentarer. Det blev en rigtig god snak om billeder. Tak til Vilhelm og Hans for deres forarbejde.

Mødet sluttede i god ro og orden præcis kl. 21:30.

Klubmøde 12. maj

Der var 16 fremmødte medlemmer.

General information.

Erik fortalte at klubben har købt tre ruller (sort, hvid og grå) fotobagvæg med ophæng og et sort gardin, som sættes op foran spejlet i vores mødelokale. Ophænget er valgt så der er mulighed for fire ruller – vi vælger på et senere tidspunkt andre farver.

FcH sætter gang i maleprojekt på 1. sal, og Erik er kraftigt involveret. Man vil blandt andet male væggene i vores mødelokale og vi får indflydelse på valg af farver. Der har været afholdt et første møde. Generelt vil man opfriske hele 1. sal med maling.

FcH vil gerne have nye billeder flere steder i huset, og er meget interesseret i at bruge fotografier fra Prisme82.

Helge fortalte om arbejdet med program for næste halvår. Der er allerede fyldt mange punkter i kalendere (som findes på hjemmesiden), men vi vil gerne have flere, f.eks. foredrag fra medlemmerne (ikoniske billeder / fotografer eller andre emner). Forslag om eksterne foredragsholdere modtages meget gerne. Send en mail til Peter og Helge.

I forbindelse med Hillerød Kulturnat den 4/9 arrangerer ARTisterne (en gruppe malere i FcH) og Prisme82 en fælles udstilling. Temaet er: fællesskab, hvor ARTister maler og vi fotograferer. Billederne kan hænges op forskellige steder til kulturnatten og vil efterfølgende hænge i en periode. Lars holder i dialogen med ARTisterne. Vores opgave bliver at tage billeder af fællesskab. Billederne skal afleveres inden første klubmøde den 18/8, hvor vi vil gennemgå dem og udvælge de billeder som skal deltage.

Vi afholder sommerfest den 16/6. Per laver et opslag på opslagstavlen. Modellen bliver at alle medbringer noget mad.

Lars holder i at finde muligheder for steder hvor vi kan udstille vores billeder. Der var en god dialog om forskellige muligheder Lars kan arbejde videre med.

Dagens agenda.

Peter gennemgik evaluering og opsamling fra vores snak efter generalforsamlingen. Materiale lægges på Dropbox: en kort sammenfatning præsenteret, beskrivelse i tekst og input stolper.

Vi så billeder fra fototure til Ribe og til Bornholm.

Mødet sluttede i god ro og orden præcis kl. 21:30.

Klubmøde 5. maj

Der var 16 fremmødte medlemmer.

General information.

Sidste tirsdag afholdt vil RNFoto bedømmelse af Serier. Det var et fornemt arrangement som forløb rigtig godt selvom deltagelsen ikke var så stor som vi kunne ønske. Stor tak til alle medlemmer som bidrog. Vi vil lægge billet ind på af afholde bedømmelse af Serier igen til næste år, hvor vi vil satse på at bruge Kedelhuset.

I dag er der aflevering til smagsdommerne. Der er indleveret 12 billeder.

I morgen onsdag er der aflevering til bedømmelse med ekstern dommer. Emnet er frit og man må indlevere to billeder. Der er nu (efter klubaften) i alt indleveret 21 billeder.

Vi er startet på planlægning af 2026 2. halvår. Ideer til klubaftener og fototure er meget velkomne. Det gælder også hvis gerne vil fortælle om en kendt fotograf eller et kendt billede. Indlæg med teknisk indhold er også velkomne.

Lars nævnte indlevering af billeder til SDF den nationale. Der er frist for indlevering den 31. maj. Hvis man har papirbilleder som skal med kan de afleveres til Lars på klubmødet den 26. maj. Se i øvrigt på sdf.dk (https://sdf.dk/arkiv/nyhedsarkiv/nyheder/1229-indkaldelse-til-den-nationale-2026.html).

Hans nævnte at firmaidræt i Hillerød afholder Ladys Walks den 18/5 med start kl. 18:00 ved Firmaidrættens Hus, Milnersvej 35D (Hillerød Tenniscenter). Turen går forbi Teglgårdssøen, Præstevang Skov og Store Dyrehave med mål ved Firmaidrættens Hus. De vil meget gerne have nogle billeder så man er velkommen til at komme og fotografere. Hans koordinerer aflevering af billederne.

Jan Hammerstad holdt et meget fint foredrag om hans passion for portrætfotografering. Han viste mange gode billeder og fortalte anekdoter.

Mødet sluttede i god ro og orden præcis kl. 21:30

Klubmøde 21. april

Der var 14 fremmødte medlemmer.

General information.

Prisme82 er vært for bedømmelse RNFoto Serie som vi afholder på Hannebjerg Skole Brødeskov, Brødeskovvej 39. Vi mødes kl. 18:00 for at stille op mv. Inden vi går, skal vi rydde pænt op efter os. Der bliver muligvis behov for kaffemaskiner, da skolens kaffemaskiner er i stykker. De forsøger at skaffe nogle nye. Der var flere som tilbød at komme med kaffemaskiner og kander.

Der afholdes Klimahandledag torsdag den 23/4 mellem kl. 15 og 18 i og bag biblioteket. Vi er blev bedt om at tage stemningsbilleder. Peter kommer og sørge for koordineret aflevering af billeder til biblioteket. Der var flere andre som også gerne ville komme.

Der afholdes Copenhagen NightGlow 2026 en af dagene den 23/4 til den 26/4. Der vil blive opsat gigantiske luftballoner på Rådhuspladsen. Det afholdes en af de dagene afhængigt af vejret. På hjemmesiden dreamballoon.dk/nightglow kan man tilmelde sig at få information på mail.

Copenhagen Photo Festival afholdes i år mellem den 11/6 og 21/6. I år foregår festivalen flere steder i København blandt på Gammel Scene i Det kongelige Teater og Refhaleøen. Tjek copenhagenphotofestival.com for program og alle andre detaljer (se også under Eksterne Arrangementer på opslagstavlen).

Bestyrelsen har besluttet at bruge opslagstavlen på hjemmesiden som primær kommunikationskanal. Den vil kun i begrænset omfang bruge mail og kun hvor det er nødvendigt. Helge gennemgik hvordan man abonnerer på nye emner og opslag på opslagstavlen. Der bliver også lavet en lille vejledning som bliver sendt rundt (på mail). Alle opfordres til at bruge opslagstavler og slå mail abonnement til.

Aftenens eneste punkt var bedømmelse af månedens billede med tema: Stilleben. Der var 21 meget flotte billeder med bred fortolkning af stilleben som gik lige fra meget traditionelle stillebens til nye og gode fortolkninger af stilleben. Kasper fik en meget overbevisende sejr med billedet: Spejlæg. Han tog også anden pladsen med billedet: Tulipaner. Vilhelm tog tredje pladsen med billedet: Nature Morte.

Mødet sluttede i god ro og orden præcis kl. 21:30

Klubmøde 14. april

Der var 15 fremmødte medlemmer.

General information.

Den 28/4 er Prisme82 værter for RNFoto bedømmelse af Serier. Der er behov for medlemmerne stiller op kl. 18:00 for at hjælpe til med at forberede. Arrangementet slutter kl. 21:30 og bagefter skal vi rydde pænt op. Arrangementet foregår på Hanebjerg Skole Brødeskov afd., Brødeskovvej 37-39, 3400 Hillerød.

Vi har fået en fotoopgave, som afvikles i Prisme82 regi. Det drejer sig om fotograferingen på Klimahandledagen, som afholdes i området mellem biblioteket og Klaverfabrikken / Frivilligcenter. Det foregår den 23/4 mellem kl. 15:00 til 18:00. I Dropbox ligger der et Word dokument som beskriver nærmere hvad der foregår: Klimahandledag.

Kulturnatten afholdes fredag den 4/9. Alle må gerne tænke over, hvad Prisme82 kan deltage med. Vi kan gentage sidste års fotokonkurrence eller lave noget nyt som f.eks. en udstilling af vores billeder.

Den 16/6 er sæsonens sidste mødedag. Vi vil gerne arrangere noget hygge med mad og drikke. Der er mulighed for at bruge køkkenet men vi kan også lave noget på grill. Der borde og bænke udenfor Frivilligcentret. Per meldte sig som koordinator. 

Prisme82 vandt øl-dysten mod Halsnæs med 19 – 12.

Det første møde i den nye sæson (efter sommerferien) er den 18/8. Allerede nu er vi ved at lægge aktiviteter i kalender og modtager gerne ideer med punkter til indhold, foredrag, egne indlæg, eksterne mv. Forslag sendes til Peter og/eller Helge.

Den 19/5 afholdes smagsdommerne med aflevering den 5/5 (14 dage før). Aflevering sker i Dropbox (2026-05-19 – Smagsdommerne (Aflevering 2026-05-05) og er udelukkende digital. Hans og Vilhelm meldte sig som smagsdommere.

Der er stadig nogen som mangler at få visitkort.

Erik gennemgik billederne fra RAW-øvelsen. Alle forklarede hvad det havde gjort i deres respektive redigeringer. Der var forskellige tolkninger af de enkelte billeder som gav en god dialog. Ros til Erik for et fint arbejde med at sætte billederne op.

Mødet sluttede i god ro og orden præcis kl. 21:30

Klubmøde 7. april

Der var 15 fremmødte medlemmer.

General information.

Husk at aflevere jeres redigerede billeder i RAW øvelse senest den 9/4. Billederne skal uploades til WeTransfer i henhold til Eriks vejldning.

Der blev aftalt kørsel til øl-dysten med Halsnæs den 9/4. Særskilt mail er sendt ud til alle.

Husk turen til Storstrømsbroen den 10/5. Foreløbig har fem tilmeldt sig i Dropbox. Husk at skriv til Palle hvis I vil spise, han vil reservere bord på restaurant Roma i Vordingborg til kl. 13.00. Vi taler om fælleskørsel på mødet den 5/5.

Fujikina afholder en event i København den 9. og 10. maj. Billet skal købes på forhånd. Lars kan skaffe rabat på entreen hvis man kontakter ham inden den 12/4. I kan se mere på opslagstavlen (her).

Generelt opfordrede bestyrelsen til at bruge opslagstavlen.

Lars og Vilhelm er godt i gang med deres projekt om Mandens Verden. De mangler kontakter til nogle håndværkere for at billeder af mænd der arbejder fysisk. Kontakt endelig Lars eller Vilhelm hvis I kender en håndværker som gerne vil fotograferes.

Niels Hansen holdt et meget fint foredrag om pinhole fotografering. Han har gennem året været meget aktiv indenfor pinhole, og i den forbindelse har udstillet i mange lande. Han fortalte om sine erfaringer med pinhole fotografering lige fra kameraer til hans egne processer med at tage billeder. Vi fik lejlighed til at se et meget stort udsnit af hans mange billeder.

Lars gav en fornem introduktion til stilleben som i øvrigt at månedens tema i april. Han kom ind på simple elementer i stilleben og viste hvordan han selv tog stilleben billeder. Man behøver ikke mange ting for at komme i gang. Præsentationen ligger i Dropbox.

Mødet sluttede i god ro og orden præcis kl. 21:30

Klubmøde 17. marts

Der var otte fremmødte medlemmer.

Af generel information blev nævnt, aflevering dd. til RAW øvelse, intet møde 31/3 pga. af påsken, 7/4 er afleveringsfrist af færdige billeder i passepartout til øldyst d. 9/4.

Desuden blev nævnt fototur til Storstrømsbroen 10/5, idet der lægges et tilmeldingsskema i Dropbox. Fælleskørsel aftales på klubmødet 5/5. Information er udsendt som mail og kan også findes på Opslagstavlen.

Endeligt blev nævnt FUJIKINA 9.-10. maj i København. Yderligere information findes på Opslagstavlen.

Der har været afholdt Sjællands Fotografiske Mesterskaber, hvor Lars deltog. Han endte med en guld- og en sølvmedalje samt tre antagelser – meget flot og tillykke til Lars.

Der blev opfordret medlemmerne at sikre sig notifikationer fra Opslagstavlen for at få information om klubben og aktiviteter.

Aftenens program var månedens billede med frit emne og ekstern bedømmelse. Aftenens dommer var Verner fra fotoklubben Zoom.

Verner havde forberedt en meget grundig vurdering af alle 29 indleverede billeder. Førstepladsen gik til Kaj med billedet “Fart i sneen”, 2. pladsen gik til Lars med billedet “Woman on eskalator” og 3. pladsen gik til Erik med billedet “Håndværk”.

Mødet sluttede i god ro og orden præcis kl. 21:30

Klubmøde 17. marts

Der var 17 medlemmer var fremmødt.

Aftens program var et indlæg om makrofotografering ved Lis Pinholt.

Lis Pinholt havde et spændende indlæg om arbejdsgange og nødvendigt udstyr for at lave interessante makro billeder. Hun viste mange af sin utroligt flotte makrobilleder, især billeder fra hendes store interesse for edderkopper. Lis fortale også hvordan man kan komme igang med makrofotografering, også uden at investere i makro objektiver mv. Aften handlede også os om biologi, idet viden om insekternes adfærd og deres findesteder er en stor fordel. Der var meget stor interesse for emnet og mange gode spørgsmål og svar undervejs.

Vi sluttede i god ro og orden kl. 21:30.

Klubmøde 10. marts

Der var otte fremmødte medlemmer.

Der var indkommet 36 billeder til øl-dysten, som skulle reduceres til 31 billeder. Alle billederne blev omhyggeligt gennemgået og i en svær proces blev 31 billeder udvalgt. De 31 udvalgte billeder ligger i en folder under 2026-04-09 – Øldyst med Halsnæs (Aflevering digitalt 2026-03-10). Alle opfordres til at kontrollere om deres billeder er udvalgt. De udvalgte billeder skal medbringe i print den 7/4. De skal være sat op i passepartout eller på støttekarton som måler 30 x 40 cm. Har man behov for hjælp til print kan man kontakte bestyrelsen. Selv øl-dysten finder sted den 9/4 hos Halsnæs fotoklub, Hans Futtrups Sti i Frederiksværk.

RAW-øvelse blev gennemgået. Alle kan deltage med ét RAW-billede som bliver redigeret af to andre deltagere. Man skal behandle hinandens RAW-materiale med respekt. Erik sender en mail med en WeTransfer hvor man kan uploade sit RAW-billede og sin egen redigering af billedet. RAW-billedet skal uploades senest den 24/3. Efterfølgende vil Erik fordele RAW billeder blandt deltagerne. Den 9/4 skal de redigerede billeder uploades på WeTransfer. På klubmødet den 14/4 bliver alle billederne gennemgået.

Upload af billeder til RNFoto konkurrencerne blev gennemgået og demonstreret. Herunder hvordan man registrerer sine billeder til konkurrencen. Vi havde en snak om serie og hvordan en serie kan udformes og hvilke elementer den kan indeholde. Man kan findes inspiration på i de seneste SDF-projekter.

Vi sluttede i god ro og orden kl. 21:30.

Klubmøde 3. marts

Der var 14 fremmødte medlemmer.

Den 9/4 deltager vi i øl-dyst med Halsnæs. På næste klubmøde den 10/3 gennemgår vi de billeder som kandiderer til at deltage fra Prisme82. Der skal bruges 31 billeder hvilket er hvad vi har på nuværende tidspunkt. Så alle opfordres til at komme med billeder til fem billeder – de afleveres digitalt i Dropbox. Husk at sætte initialer på og evt. anføre et billede som skal deltage. Vi laver en proces til at udvælge de 31 billeder. De udvalgte billeder skal afleveres i print og monteret i passepartout eller på støttekarton på klubmødet den 7/4. Har man brug for hjælp til print så kontakt bestyrelsen eller skriv på opslagstavlen.

Alle som ikke allerede har sendt et portræt billede til Lars bedes gøre det. Lars laver medlemskort med billede. Husk også at opdatere hjemmesiden hvis man ikke allerede har et billede på den.

Upload til RNFoto af serie startede officielt den 2/3 men RNFoto har ikke åbnet endnu. Erik vil på næste klubmøde vise hvordan man opretter sig på RNFoto og uploaded billeder. Husk at billederne også skal uploades på vores Dropbox.

Onsdag den 4/3 er der bedømmelse af RNFoto Papir2 i Virumhallen kl. 19:30. Man kan tage toget som kører kl. 18:25 fra Hillerød til Virum.

Vi har fået et skab i mellemgangen så relevant indhold flyttes ind i skabet. Kisten og rest indhold udloddes til medlemmerne.

Velkommen til aftens foredragsholder Stefan som fortalte om street fotografering. Det var et meget spændende og ikke mindst lærerigt foredrag. Han fortalte om hans tilgang til street illustreret med egne billeder og billeder af kendte / berømte street fotografer.

Vi sluttede i god ro og orden kl. 21:30.

Klubmøde 24. februar

Der var 15 fremmødte medlemmer.

Workshop om billedredigering på lørdag er aflyst, da der var få deltagere. Der er stor interesse for arrangementet desværre var mange forhindret. Bestyrelsen kommer med to forslag til nye datoer. Opdater allerede nu regnearket på Dropbox under ”Workshop i redigeringsprogrammer” i regnearket ”Registrering til workshop i redigeringsprogrammer” med hvilke redigeringsprogram man anvender.

Lars har efterlyst portrætter til medlemskort. Send venligst et vellignende portræt til Lars. Lars beskærer selv billedet.

Husk at tilmelding til SDF-projekter senest søndag den 1. marts. Send en mail til formand@sdf.dk med angivelse af projektets arbejdstitel og deltagere.

Bestyrelsen arbejder på at sammenfatte ideer / input fra snakken efter generalforsamlingen. Der er fire grupper af ideer / input: Billedkritik, læring, klubben og fototure.

Niels annoncerede tema til maj måneds billede: Vinger på ryggen med fri fortolkning.

Månedens billede med tema: Geometriske mønster blev valgt. Der var 19 meget flotte billeder med forskellige fortolkninger af temaet. Efter første runde var der fem billeder som havde fået flest stemmer. I anden runde lå alle billeder meget tæt indenfor under 10 stemmer.

Første pladsen tog Carsten med et farverigt billede af en trappe. Carsten kalder billedet for: Trappegeometri. Anden pladsen gik til Kasper med et billede fra Frederiksborg Slot. Billeder hedder: Buer. Tredje pladsen gik til Peter med afskårne brædder i et flot mønster: Billedet hedder: Endetræ.

Vi sluttede i god ro og orden kl. 21:15.

Klubmøde 17. februar

Der var 13 fremmødte medlemmer og en gæst.

Vi tog en præsentationsrunde til ære for Lars (vores gæst).

Husk at der er aflevering i morgen onsdag af billeder til ekstern bedømmelse med frit emne.

Den 24/2 har vi bedømmelse af månedens tema: geometriske mønstre afleveret på papir.

Den 10/3 har vi gennemgang og udvælgelse af billeder til øl-dyst mod Halsnæs (afholdes den 9/4 hos Halsnæs). Samlet skal vi udvælge 31 billeder til dysten. Alle må komme med op til fem billeder, hvoraf et udpeges som favorit billede og skal med i dysten. De øvrige billeder udvælges den 10/3. Billederne til den 10/3 afleveres digitalt i Dropbox. De færdige og udvalgte billeder afleveres på papir på klubmødet den 7/4. Har man brug for hjælp til print så kan man kontakte bestyrelsen.

Anna har valgt månedens tema til bedømmelse den 21/4: Stilleben hvor der skal være mindst et element fra naturen (f.eks. blad, blomst, frugt, dyr).

Alle bedes sende billede til Lars som skal bruges til vores medlemskort. Formatet af billedet skal være 4 x 3,5. Man kan bruge det billede som Erik på sidste klubmøde eller et billede man selv har. Alle bedes om at lægge et portræt billede på hjemmesiden det kan enten være det samme billede som på medlemskortet eller et andet billede bare man kan se hvem det er.

SDF-projekter skal sendes til formanden for SDF (formand@sdf.dk). Vi har syv projekter. Det færdige projekt skal sendes senest 1/10 til formanden for SDF.

Lars holdt foredrag om Island med udgangspunkt i en ferie han havde holdt på Island. Han fortalte om Island, historie, fakta, om naturen og meget mere som blev krydret med hans egne billeder fra turen. Meget spændende og godt foredrag.

Peter holdt foredrag om komposition. Han kom ind på flere af de meste gængse kompositoriske elementer. Det blev illustreret med nogle gode eksempler fra hans eget bagkatalog af billeder.

Vi sluttede i god ro og orden kl. 21:30.

Klubmøde 3. februar

Der var 17 fremmødte medlemmer.

Mødet startede med afholdelse af den årlige generalforsamling. Selvstændigt referat følger senere.

Efter generalforsamling havde vi en generel dialog om hvad der fungerer godt og hvad der kan gøres anderledes i klubben. Der var fire grupper som hver især kom med deres input, som blev præsenteret. Bestyrelsen samler inputtene sammen og tager det med i den kommende planlægning af møder og andre aktiviteter. Vi sluttede i god ro og orden kl. 21:30.

Klubmøde 27. januar

Der var 11 fremmødte medlemmer.

Generel information ved Helge.

En sidste reminder om generalforsamling på næste klubmøde den 3/2. Hvis ikke man kan deltage må man meget gerne sende en fuldmagt til en i bestyrelsen eller et andet klubmedlem.

Som nævnt på sidste klubmøde vil bestyrelsen indføre et medlemskort. Lars havde medbragt fysiske kort til Erik og ham selv som gik rundt. På klubmødet den 3/2 vil der mellem kl. 19:00 og 19:30 være mulighed for at få taget et portræt billede, som kan bruges både til medlemskortet og til at lægge op på hjemmesiden.

Husk at det er vinterferie i uge 7 så klubmødet den 10/2 er aflyst.

Den 17/2 har vi planlagt med et foredrag om et ikonisk billede eller en ikonisk fotograf – er der nogen som er interesseret i at holde et foredrag. Lars er ved at læse en bog om Henrik Saxgren og vil gerne holde et foredrag om ham. Andre er dog fortsat velkomne til at byde ind med et foredrag da vi har planlagt med flere.

Den 18/2 er indleveringsfrist for billede til marts måneds konkurrence. Der er frit tema og ingen begrænsninger for hvornår billederne er taget. Bedømmelse bliver med ekstern dommer. Billederne skal afleveres digitalt i Dropbox folderen: 2026-03-24 Frit emne med ekstern dommer (aflevering 2026-02-18). Billederne må maksimalt være 3840 pixels i bredden og 2160 pixels i højden svarende til 4K format (det samme som anvendes af RN Foto).

Hans-Jørgen planlægger sammen med Helge en fototur til Bornholm den 17-19/4. Der foreligger et budgetoverslag som ligger på godt 2.000 kr. pr. person. Afrejse vil være i løbet af fredag eftermiddag så vi har hele lørdagen og det meste af søndagen. Helge sender en mail med budgetoverslaget og laver samtidig en folder på Dropbox med et regneark til tilmelding.

Lars havde en kort opsamling på SDF-projekter. Helge har opsplittet emnet på opslagstavlen så der nu er et emne for hvert projekt og der er lavet et regneark i Dropbox hvor man kan registrere sig på de projekter man deltager i. Lars gennemgik de nuværende projekter. Nye projekter lægger man op opslagstavlen med en kort beskrivelser og sender en mail til Lars og Helge. Lars fortalte at projekter som minimum kommer på SDF-projekter. Han er usikker på om de bliver vist SDF årsmøde.

Kaj nævnte at Hillerød Gymnastik og Trampolin afholder deres årlige stævne den 29/3 mellem kl 10 – 16. De vil meget gerne have nogen til at fotografere. Kaj og Erik skal have et møde med dem for at afklare detaljerne herunder de retningslinjer som vi kan deltage under.

Erik er blevet kontaktet af Royal Stage om vi kan genoptage vores samarbejde omkring billeder til events. Erik skal snarest have et møde med dem, hvor retningslinjerne og det praktiske afklares. Erik har meddelt om vores holdning i forhold frivillig versus betalt fotografering. Prisme82 vil ikke stå for og facilitere det praktiske men vil gerne gøre en liste med event tilgængelig for medlemmerne.

Anna meldte ud om tema til maj måneds billede: Still leben med noget organisk. Hun laver en mere præcis formulering og sender den til Peter.

Majbritt foreslog Copenhagen Fashion som en mulighed for en fototur. Majbritt vil undersøge nærmere til klubmødet den 17/2. Næste mulighed er spring / summer 4-8. august.

Næste punkt var valg af månedens billede med temaet: Regn med mulighed for bred fortolkning. Der var 11 billeder med forskellige fortolkninger. Efter første afstemning gik fire billeder videre til finalen.

Første pladsen gik til Erik for billedet: To lys på et bord. Anden pladsen tog Hans med billedet: Regn i Hillerød mens Kasper tog tredje pladsen med billedet: Røde støvler. Stort tillykke til alle tre.

Vi så SDF filmen med Jens Jacobsen, som fortalte om hans tre rejser til Indien. Han fotograferer normalt natur, men på rejserne til Indien fokuserer han på billeder af mennesker. Rejser var i mindre selskab udelukkende med andre fotografer og de havde en lokal guide. Udover at fortælle om rejsen viste han nogle fantastiske billeder. Lars nævnte at han kommer gerne i fotoklubben for at fortælle mere om rejserne. Vi sluttede i god ro og orden kl. 21:30.

Klubmøde 20. januar

Der var 14 fremmødte medlemmer.

Generel information.

En sidste reminder vedrørende RN Papir 2 som skal afleveres senest den 27/1 så leverer Anna billeder til billedsekretæren.

Der afholdes generalforsamling om 14 dage i henhold til den tidligere udsendte indkaldelse. Er man forhindret i at møde op må man meget gerne sende en fuldmagt til bestyrelsen. Efter generalforsamlingen planlægger bestyrelsen en åben dialog om hvordan det går i klubben, hvad fungerer godt og hvad kan gøre anderledes. Vi vil i grupper bede alle om at bidrage til de to spørgsmål. Bestyrelsen samler op og finder ud hvad vi skal arbejder videre.

Vi deltog som sædvanlig i Digicup og opnåede et fint resultat med en 1. plads til Kaj og en 2. plads til Hans. Generelt var vores billeder med længe i konkurrencen.

Bestyrelsen har besluttet at lave et medlemskort med billede. Enten kan man sende et billede til bestyrelsen eller man kan i forbindelse med generalforsamling få taget et portræt. Erik tager lys med så vi hurtigt kan skudt nogle billeder – vi starter kl. 19:00 med fotografering.

Søndag 25. januar afholdes 5. afdeling af MTB Vintercup. Det sker i Teglstrup Hegn ved Helsingør. Erik laver et indlæg på opslagstavlen med detaljer.

Hans nævnte at der til maj afholdes Lady Walks under firmaidræt – mere information senere.

Helge gennemgik opsætning af mail abonnement på opslagstavlen. Der var god dialog.

Kasper gav et flot indlæg om hans baggrundskatalog. Han startede med at berette om sig selv og ikke mindst hans handicap. Han startede med film, klipning mv. inden at han også gik i gang med fotografering. Der blev vist mange af hans virkelige gode billeder og vi fik som altid en god snak om billederne.

Lars gav en kort opsummering på SDF-projekter. Inden vi gennemgik de projekter som var registreret på opslagstavlen:

  • Mandens verden måske med tilføjelsen på godt og ondt foreslået af Vilhelm.
  • Den lille færge på Frederiksborg Slots sø i Hillerød foreslået af Peter.
  • Biler – før og nu foreslået af Helge.
  • Dobbelt evt. trippel eksponering med nogle kriterier foreslået af Hans-Jørgen.
  • Minimalisme foreslået af Hans-Jørgen.
  • Nattens lys foreslået af Lars.

På mødet kom der yderligere to forslag:

  • Om Hillerød Station foreslået af Hans.
  • Med hund på job i bred forstand foreslået af Kira.

Efterfølgende gik vi ud i grupper hvor man kunne have en dialog om de enkelte projekter. Der var interesse for flere af projekterne.

Det blev aftalt at vi laver opslagstavle specifikt til SDF-projekter. Helge opretter projekterne som emne og så kan de efterfølgende have dialog indenfor disse. Lars laver en oversigt i Excel som lægges i Dropbox så vi kan registrere hvem som deltager i de enkelte projekter.

Vi sluttede i god ro og orden kl. 21:30.

Klubmøde 13. januar

Der var 12 fremmødte medlemmer.

DigiCup afholdes mandag i næste uge. Efter mødet organiserer vi transport.

Generalforsamling afholdes som nævnt tidligeredn 3/2. Husk at møde talstærkt frem da vi har vedtægtsændringer på dagsorden. Alternativt kan man aflevere en fuldmagt.

Lørdag den 28/2 afholder vi workshop i redigeringsprogrammer. Det foregår i FcH i vores normale lokale. Erik lægger et regneark ud i Dropbox hvor man kan tilmelde sig og anføre hvilket program man bruger.

Lars viste en video SDF-projekter 2026, den ligger i vores Dropbox. Man kan se mere information på SDF hjemme side (link).

Gå hjem og tænk over et godt projekt. På næste klubmøde præsenter man sine ideer og ser om vi i fællesskab kan stable fire – fem projekter. En passende gruppestørrelse er tre til fire personer.

Undervejs kan vi præsentere projekterne. Prøv at finde et projekt lokalt.

De enkelte projekter kan oprette et emne på den nye opslagstavle hvor de løbende kan opdatere hinanden. Andre udenfor projektet kan dermed også følge med.

Projekterne skal meldes ind til Lars senest den 1/3 (se nærmere på SDG hjemmeside). Projekterne skal afleveres 1/10-26.

Lars, Peter, Erik, Hans og Helge havde lagt billeder op til review med henblik på deltagelse i RN Papir 2 konkurrencen. Vi gennemgik alle billeder og kom med forskellige forslag på til justering af de enkelte billeder men også hvilke billeder som ville være gode kandidater. Det var en meget spændende og god dialog, hvor vi fik en rigtig god billedesnak. De færdige billeder skal afleveres på klubmødet den 27/1 på klubmødet, og vi vil sørge for samlet aflevering til Claus. Husk at lægge billederne op relevant Dropbox folder.

Helge gennemgik den nye opslagstavle som er implementeret på hjemmesiden. Vi havde en god dialog med ideer og input til mindre justeringer. Helge har lavet en vejledning som sendes ud til alle i den uge og samtidig åbnes der op så man kan bruge opslagstavlen. Der var ros til opslagstavlen og man var meget interesseret i at komme i gang med at bruge den.

Vi sluttede i god ro og orden kl. 21:30.

Klubmøde 6. januar

Der var 15 fremmødte medlemmer.

Peter bød velkommen og ønskede godt nytår i vores nye faste lokale i Frivilligcenter Hillerød.

Den 11/1 er bedømmelse af RN Digital 2 som afholdes af Downstair (se tidligere mail fra Peter dateret 23/12-25). Downstair afholder også en fotowalk / eventkonkurrence som er beskrevet i mailen. Man kan aftale kørsel individuelt. Det kan anbefales at tage offentlig transport Kulturstationen Vanløse ligger umiddelbart i forbindelse med Vanløse station.

Den 11/1 er frist for tilmelding og aflevering af billeder til Digicup. Tilmelding sker i regnearket som ligger i Dropbox. Billederne uploades i folderen: 2026-01-19 – Digicup (aflevering 2026-01-11). Alle detaljer findes i mail fra Peter dateret den 5/12-2026.

Den 27/1 skal de fysiske billeder til RN Papir 27/1 afleveres på klubmødet. Klubben sørger for at aflevere billederne til RN billedsekretær senest den 4/2. På næste klubmøde den 13/1 vil det være muligt at få sparring af billeder som man overvejer at deltage med. Sparring kan være at hjælpe med at udvælge to billeder blandt op til fem billeder men også små detaljer i redigering. Det er helt frivilligt og author beslutter naturligvis selv i den sidste ende. For at få sparring til sine billeder skal de lægges i Dropbox: 2026-01-13 – Review af billeder til RN-Papir 2 inden klubmødet. Vi taler naturligvis kun om de billeder hvor author er tilstede. Bemærk RN åbner først for upload den 12/1. Bedømmelse af billederne er den 4/3 arrangeret af Lyngby Fotoklub.

Den årlige generalforsamling afholdes den 3/2. Vi har ændringer til vedtægterne på dagsorden så mød talstærkt op – for at vedtage ændringer kræves det at minimum 18 medlemmer møder op. Man kan evt. aflevere en fuldmagt hvor man angiver sin stemme. Indkaldelsen er udsendt den 19/12-25 med blandt andet forslag til ændringer af vedtægterne.

Lørdag den 28/2 afholder vi i Frivilligcenter Hillerød en workshop med sparring omkring redigeringsprogrammer. Ideen er at vi i mindre grupper kan sparre omkring de forskellige redigeringsprogrammer – udveksle erfaringer mv. Vi har reserveret to lokaler fra kl. 13 til kl. 17. Man kan deltage alle fire timer eller kun noget af tiden.

Status på Ribe turen. Der er seks tilmeldinger så turen bliver gennemført. Kira vil reservere en hytte til seks personer.

Vi afholdt den sædvanlige præsentationsrunde da Kasper deltog rigtig for første gang på mødet. Kasper er flyttet til Hillerød og kommer fra Kronborg Fotoklub.

Majbritt fortalte om modefotografen Mario Testino. Majbritt har lært meget af Mario og bruger flere af hans teknikker selv. Mario står bag flere fotografier af kendt personer blandt andet Lady Diana. Han har lavet flere projekter og skrevet en del bøger. Han har fotograferet for flere af de kendte og store magasiner som Vogue. Mange af hans billeder er meget farverige. Det anbefales at gå ind på hans hjemmeside (https://mariotestino.com/). Han er i født i Peru i 1954 men bor og arbejder i dag i London.

Vi sluttede i god ro og orden kl. 21:15.